Graafisen suunnittelun ABC

Jos sinun on aika tilata yritykselle uudet kotisivut, joutunet lähiaikoina tekemisiin graafisen suunnittelijan kanssa. Graafisen suunnittelijan toinen jalka on kuvataiteen ja toinen kaupallisuuden ja mainonnan kentällä. Vaikka graafinen suunnittelija olisi kuinka luova ja lahjakas, taide ei oikein elätä – siksi hänen on valjastettava kykynsä asiakkaiden palvelukseen, ja kanavoitava luovuutensa kotisivujen, käyntikorttien ja esimerkiksi logojen suunnitteluun. Monelle graafiselle suunnittelijalle mainonnan ja markkinoinnin alalla toimiminen on intohimo, ja he lähtevät mielellään suunnittelemaan erilaisten kotisivujen graafista ilmettä. 

Kun yrityksesi kotisivuprojektissa on mukana graafinen suunnittelija, on hänen tehtävänsä tehdä kampaamosi, remonttifirmasi tai esimerkiksi verkkokauppasi kotisivuista sellaiset, että kävijät ymmärtävät niiden antaman viestin helposti. Riippuu sinusta, mikä on kotisivujesi viesti – se voi olla esimerkiksi se, että sinulle asiakas on ykkönen tai se, että verkkokauppasi paidat on valmistettu ympäristöä kunnioittaen. Mitä selkeämmin osaat viestisi sanoittaa ja mitä paremmin pystyt esittelemään yrityksesi kohderyhmän, sitä helpompi graafisen suunnittelijan on tehdä työtään (eli antaa ulkoasu viestille).

Graafista suunnittelua kutsutaan myös visuaaliseksi suunnitteluksi

Toinen nimi graafiselle suunnittelulle on visuaalinen suunnittelu. Se ehkä antaa paremman kuvan sitä, mitä graafinen suunnittelija oikein tekee. Graafinen suunnittelijan suunnittelee mainonnan tai erilaisten tuotteiden visuaalisen ulkoasun. Graafisen suunnittelijan pöydällä saattaa olla yhtä aikaa jokin painotuote, kokonainen yritysilme, jonkun yrityksen sivuille tuleva animaatio ja ulkoasua vailla oleva tuotepakkaus. Yritysilmeen suunnittelu onkin iso urakka, tuleehan firmalle valita sopivat värit, fontit ja logo puhumattakaan siitä, että pitäisi suunnitella myös käyntikortit, kotisivut ja esitteet.

Hyvällä graafisella suunnittelijalla on asianmukainen koulutus ja työkokemusta. Kaikkea ei kuitenkaan opi koulun penkillä, eikä välttämättä edes työn kautta. Hyvän graafisen suunnittelijan ominaisuuksia ovat hyvä ymmärrys visuaalisista suhteista, luovuus, ongelmanratkaisukyky ja itsenäinen työote. Visuaalisten työvälineiden käytön oppii koulussa tai työn kautta, mutta esimerkiksi luovuutta pidetään usein synnynnäisenä. Ehkä hieman liikaakin yleistäen voisi sanoa, että luovuutta joko on, tai sitten sitä ei ole.

Hyvin pienissä mainostoimistoissa on tapana, että kaikki tekevät kaikkea. Graafinen suunnittelija saattaa olla mukana myös kotisivujen tekstisisällön suunnittelemisessa, sekä valokuvien ottamisessa. On myös sellaisia graafisia suunnittelijoita, jotka ovat opetelleet tekemään kotisivut alusta loppuun, ja voivat näin ollen myydä kotisivuja avaimet käteen -paketteina. 

Jos kuitenkin tilaat yrityksesi kotisivut mainostoimistolta, missä on töissä muitakin kuin yksi graafinen suunnittelija, saatat saada projektillesi useita työntekijöitä. Yksi on web designer, toinen hakukoneoptimoija, kolmas sisällöntuottaja, neljäs valokuvaaja, viides konversio-optimoija ja kuudes graafinen suunnittelija. Graafisen suunnittelijan vastuulla on tuolloin esimerkiksi logon suunnitteleminen ja kohderyhmää puhuttelevan fontin valitseminen. Joukkoon voi mahtua seitsemäs, kahdeksas ja miksei vaikka yhdeksäskin suunnittelija, testaaja ja käytännön toteuttaja. Ei ihme, että isot ja hyvin tehdyt kotisivut voivat maksaa kymppitonninkin! 

Näin puhut graafista suunnittelijaa

Graafisilla suunnittelijoilla on oma ammattislanginsa, joten on tarpeellista avata hieman graafisten suunnittelijoiden kieltä. Pyydä rohkeasti ”suomennosta”, jos et ymmärrä kaikkea, mitä hän suustaan päästää!

Logo ja liikemerkki

WordPress logo

Logosta olet varmasti kuullut puhuttavan. Logossa ei välttämättä tarvitse olla liikemerkkiä (esimerkiksi Adidaksen liikemerkki muistunee heti mieleen), vaan logo voi koostua pelkästä yrityksen nimestä, mikä on kirjoitettu tietyllä tavalla. Graafinen suunnittelija luo firman nimelle graafisen kirjoitusasun ja valitsee sopivan värin. Logon väri on samalla yrityksen pääväri, mitä hyödynnetään esimerkiksi mainoskylteissä, ehkä myös liiketilojen sisustuksessa. Jotta väri tukisi sitä sanomaa, mitä asiakkaillenne haluatte antaa, tulee graafisen suunnittelijan ymmärtää värien psykologiaa ja värien merkityksiä eri kulttuureissa.

Typografia

Typografia tarkoittaa tekstin ulkoasun suunnittelua, eli kirjasinlajin, -koon, merkki- ja rivivälityksen valintaa ja tekstin värin päättämistä. Tekstin ulkoasu on erittäin tärkeää sen luettavuuden kannalta.

Fontti

Fontti tarkoittaa kirjasintyyppiä. Erilaisia fontteja on tuhansia, ja erikoisimmista joutuu maksamaan erikseen. Fonttia voidaan lihavoida, kaventaa tai kursivoida, ja korostaa siten tiettyjä tekstinpätkiä. Suuraakkosia kutsutaan versaaleiksi ja pikkukirjaimia gemenoiksi.

Vedos

Kun graafinen suunnittelija ilmoittaa saaneensa vedoksen valmiiksi, tarkoittaa hän sitä, että työ on yhä kesken, mutta nyt hän voisi lähettää sinulle välivaiheen nähtäväksi. Kun vedos lähetetään asiakkaan arvioitavaksi, sanoo graafinen suunnittelija lähettäneensä sen ”kommentointikierrokselle” tai ”vedoskierrokselle”. 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Katso lisää

Mallipohja

Parhaat WordPress teemat vertailussa

WordPress on koko maailman laajuudella suosituin alusta kotisivujen tekemiseen. Mitkä ovat parhaat teemat WordPressissä? Mikä teema sopii mitäkin käyttötarkoitusta varten? Teeman valinnassa

Työnteko kotoa käsin

IT työntekijät koronaepidemian aikana

Koronapandemia on laittanut Suomen ja maailman talouden perusteellisesti sekaisin. Vielä ei ole näkyvissä merkkejä siitä, että pandemia olisi saatu selätettyä, ja että